< Liceo Scientifico Galilei

PROGETTO ERASMUS +
    SEE SKILLED EUROPEAN ENTREPRENEURS

Descrizione progetto

La velocità con la quale cambiano le nostre società, il progresso tecnologico e le necessità sempre nuove dell’economia in un mondo globalizzato portano nuove sfide. Una di queste, la più cruciale è l’imprevedibilità del futuro. Pensiamo ai bambini che oggi iniziano la carriera scolastica, loro andranno in pensione nel 2076! Come sarà il mondo? I nostri sistemi scolastici devono preparare i nostri alunni a “risolvere problemi che non esistono ancora, ad usare tecnologie che non sono state inventate ad oggi e ad avere successo in professioni che non esistono attualmente”. Un’altra sfida è superare la crisi socioeconomica che affligge l’Europa. Conseguentemente, i nostri programmi educativi devono fornire agli studenti abilità multiple richieste dalle economie interconnesse, competitive che cambiano rapidamente. Pertanto, i nostri sistemi educativi devono essere modernizzati/aggiornati. Il pensiero creativo ed innovativo deve diventare tanto importante quanto l’istruzione. Lo sviluppo delle abilità di direzione

The speed of change in our societies, rapid advances in new technologies, and the changing needs of the economy in a globalized world bring along with them new challenges. One crucial challenge we have to face is the unpredictability of the future. Think of the children starting school today, they will retire in 2076! What will the world look like then? Our national education systems have to enable our students “to solve problems that do not exist yet, to use technologies that have not been invented yet and to succeed in jobs that do not exist yet”. Another challenge is overcoming the socio-economic crisis affecting Europe. Consequently, our educational systems have to provide students with the multiple skills required by rapidly changing, interconnected competitive economies. Thus, our education systems need to be modernized. Creativity and innovative thinking should become as important as literacy. Developing leadership skills, enhancing a sense of initiative and entrepreneurship, increasing self-empowerment and self-esteem, promoting the importance of effective cooperation by using traditional and new ways of communication have all been recognized as means to enhance employability and career prospects, especially in reaching key functions in (inter)national business and improving flexibility in a changing 21st century Europe. The multilateral project “SEE: Skilled European Entrepreneurs” aims to promote creativity and stimulate innovation to broaden and deepen the impact it will have on our students and on our society and economy. Moreover, it uses an entrepreneural approach to put ideas into practice by combining and enhancing the competences and skills mentioned above. This multi-dimensional project is also an innovative approach to learning as it aims to integrate modern entrepreneural skills into the educational field to improve and modernize the existing school systems. It will employ strategies which can be used at different levels (individual development – students and teachers -, school development, development in society and on an international level) by enhancing cooperation and clear leadership while working towards a shared vision.